Smärtlab i skolan

Datum: 2013-03-04 Klockslag: 18:01:00

Idag hade vi en smärtlab i skolan, läser ju som sagt Omvårdnad med fokus på smärta och smärtlindring som profilkurs. Det var väldigt roligt och lärorikt att få prova på olika sorters smärtor, det känns fint att i framtiden kunna ha större förståelse för patienternas smärta. Här kommer lite bilder och förklaringar på vad vi gjorde!

För att få prova att känna på hur ischemisk smärta kan kännas fick vi först hålla upp vår arm i ca 1 minut. Sedan tog vi på en blodtrycksmanschett och pumpade upp till ca 200 mm Hg, och låt handen vila så i fem minuter. Det var väldigt obehagligt och stack och gjorde ont i hela armen, samtidigt som man kände hur det domnade bort mer och mer. Efter en liten stund så blev armen alldeles gul/grön, såg ut som armen på en död människa ungefär. När vi efter fem minuter släppte på stasen så var det riktigt häftigt att känna hur det varma blodet strömmade ner i armen och hela armen rodnade (ni ser på bilderna att den högra, men på bilden vänstra, armen är rödare än den andra).

Sedan var det dags för ett "pin-prick-test", för att lokalisera nociceptorerna i huden. Vi mätte ut ett område 2x2 cm stort på handen och använde sedan en nål och stack inom det utritade området för att se var det gjorde ont och inte. I mitt fall var det mest över blodådran som det gjorde ont.

När det blev dags för att prova på akupunkturen, som jag gruvat för, blev jag väldigt nervös. Skyller på Lina som skrämt upp mig, haha. I alla fall så stack vår lärare oss på en punkt på handen, ni ser en liten röd prick där mellan tummen och pekfingret. Det kändes inte alls som jag hade förväntat mig, och själva sticket gjorde inte ont. Sedan började det kännas lite avdomnat i området omkring nålen, och efter en stund började det sticka ut i pekfingret. 
 
Förutom det på bilderna så provade vi även på TENS, vilket jag tyckte var väldigt skönt. Vi fick även sticka ner foten i 60 grader varmt vatten, och meningen var att vi skulle hålla kvar den i 5 sekunder.. jag pallade 1,5. Haha! Det gjorde så himla ont, jag som inte trodde att 60 grader var så farligt. Tänk så fel jag hade! Sist men inte minst så provade vi på projicerad smärta. En elektrisk nervstimulator användes, och "plattor" sattes på två punkter på underarmen. En vid kärringnerven och en på sidan av handleden. Först kändes det pirrande och brummande, men ju högre elektricitet desto obehagligare blev det. Tillslut fick man kramp och min hand krampade ihop totalt, fingrarna trycktes in i handflatan (som när man knyter näven) och jag kunde inte röra dem en millimeter. 
 
 
 

kommentarer



» Om du inte har någon blogg, titta tillbaka senare för svar. :]
» Elaka kommentarer publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig? :)

E-postadress: (visas endast för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback