FILMRECENSIONER

Datum: 2010-08-08 Klockslag: 12:52:09

THE PRESTIGE

"The Prestige handlar om rivaliteten mellan trollkarlarna Robert Angier och Alfred Borden som runt 1900-talets början ständigt utmanar varandra i hopp om att vinna varandras hemliga kunskaper. Rivaliteten urartar dock när den gör de båda till mördare." - Filmtipset

Filmen var spännande helt igenom, försökte man inte lista ut hur de gjorde sina trolleritrick så undrade man över vad som skulle hända härnäst. Kunde emellanåt vara lite svår att hänga med i, men helt klart sevärd! En av de bästa filmerna jag sett nu på slutet.
4/5

LAW ABIDING CITIZEN

"En mans fru och dotter mördas brutalt framför hans ögon. På grund av misstag i brottsundersökningen lyckas den faktiske mördaren undvika allvarligare straff genom att erkänna, men skylla på sin medhjälpare. Den drabbade mannen bestämmer sig för att hämnas på alla: brottslingarna, åklagarna och systemet." - Filmtipset

Jag är nog beredd att säga att det här är en av de bästa filmerna jag sett, någonsin. Hur spännande som helst, verkligen. Jag älskar filmer/serier med helt otroligt smarta personer, det här var verkligen en sådan. Tänk er en människa som sitter i fängelse, och ändå kan utföra mord på utsidan. Även om jag inte var sådär jättenöjd med slutet, så var den otrolig. 5/5

MANNEN UNDER TRAPPAN

"Allt har gått Fredrik väl i händerna. Han har en framstående tjänstemannaposition inom kommunen. Han är till sin häpnad gift med Paula som han beundrar gränslöst - hon är en framgångsrik konstnär. De har två fina barn och nu har de flyttat in i ett hus som överträffar alla deras drömmar. Ett rymligt och nyrenoverat gammalt hus med glasveranda och utsikt över åkrar och skog. De är en ovanligt lyckad familj. Men när Fredrik en sömnlös natt kommer ner i hallen står någon där. En vuxen man, hårig, mörk och smutsig. Han säger sig heta Kwådd och bo i utrymmet under trappan som går upp till övervåningen. Fredrik försöker bli av med mannen under trappan, men gång på gång framhärdar han: jag bor här." - Filmtipset

För några år sedan fick jag i uppgift att läsa den här boken på skolan, men tror aldrig jag läste ut hela. Minns i alla fall att jag tyckte att den var bra & spännande. Så när jag såg att den fanns som mini-serie (4 delar) så laddade jag hem den. Kändes lite som en julkalender på något vis, men var samtidigt läskig. Micke fick hålla om mig några gånger för att jag blev så rädd. Men den levde inte riktigt upp till mina förväntningar, och slutet var inte vad jag hoppats. 3/5