Dialekt<3

Datum: 2008-12-20 Klockslag: 23:51:43

Blev just lite less, har nyss duschat och upptäckte nu att jag borde tvätta håret också, haha. -_- Det är så sjukt jobbigt med tanke på att det tar tusen år för löshåret att torka, bläeh.

Satt och tittade i en liten lokaltidning som mamma visade mig häromdagen, det var en gubbe som skrivit om vår dialekt här. Några ord! :D Vissa ord är dock svåra att översätta rätt till ett riktigt svenskt ord, även om jag förstår innebörden av "vårt" ord.

Skryp - odryg.
Kvamne - svimma av/kvävas.
Strångne - sätta i halsen.
Tjöjjes - kväljas.
Bäg - envis.
Brydd - förvånad.
Gatt - var tvungen.
Vurte - blivit.
Etret (uttalas etrit) - elak/arg.
Lägda - äng.
Gett - måste.
Pockar - trycker på.

Nu blir det hårtvättning & sedan sängen, ska ju upp runt 08:30. -_-

kommentarer
Postat av: P U S S Y D O L L

Sv; Naahw vilken söt systerson du måste ha. :'D Mihi.

Konstiga ord det där som du skrivit om. Har aldrig hört någon av dom. :p

2008-12-21 @ 10:23:38
URL: http://pussydoll.blogg.se/
Postat av: Jossan

både lägda och brydd trodde jag var "riktiga" ord :p fast dom är ju faktiskt riktiga, det är ju en sorts svenska :)

2008-12-21 @ 14:45:14
Postat av: Alina

Trevlig fjärde advent! :)

2008-12-21 @ 14:47:56
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Linn

Sv; Psykiskt sjuk kanske? ;s

Eftersom ingen normal varker orkar eller har tid så.. :S

2008-12-21 @ 18:41:52
URL: http://ffamousunknown.blogg.se/



» Om du inte har någon blogg, titta tillbaka senare för svar. :]
» Elaka kommentarer publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig? :)

E-postadress: (visas endast för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback